Δράση: “Σπάσε τον κύκλο της Σιωπής”

12 και 19 Μαρτίου 2026, το 9ο γυμνάσιο Τρικάλων υλοποίησε μια εξαιρετική δράση με τίτλο “Σπάσε τον κύκλο της Σιωπής”. Η πρωτοβουλία αυτή πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο της Παγκόσμιας Ημέρας Σχολικού Εκφοβισμού (6 Μαρτίου) σύμφωνα με εγκύκλιο του Υ.ΠΑΙ.Θ.Α, σε συνεργασία με την ΕΔΥ του σχολείου, την Κοινωνική Λειτουργό κα Παναγιώτα Κούρτη και την Ψυχολόγο κα Κουκουσούλη Ειρήνη.

Με σύνθημα “Σπάσε τον κύκλο της σιωπής”, η σχολική κοινότητα ενώθηκε με κοινό στόχο την ενημέρωση, την υποστήριξη και τις μεθόδους παρέμβασης του φαινομένου του σχολικού εκφοβισμού. Στο πρώτο μέρος της δράσης, η ΕΔΥ του σχολείου, ενημέρωσαν τους μαθητές/τριες της Β και Α Γυμνασίου για τις διάφορες μορφές του σχολικού εκφοβισμού με διαδραστικό τρόπο, προβάλοντας βίντεο και κάνοντας ανοιχτό διάλογο εκφράζοντας τις σκέψεις των παιδιών. Μέσα από συζητήσεις και την προβολή βίντεο, οι μαθητές κατανόησαν την έννοια του σχολικού εκφοβισμού και το πώς πρέπει να αντιμετωπίζουν τις διάφορες μορφές του φαινομένου.

Στο δεύτερο μέρος, οι κυρίες Κούρτη και Κουκουσούλη καθοδήγησαν με μαεστρία τα παιδιά σε βιωματική δραστηριότητα για να μπουν στη θέση του θύματος, του θύτη, των παρατηρητών, των γονέων και των καθηγητών, ομάδες τις οποίες εργάστηκαν μέσα από παιχνίδια ρόλων. Η δράση αυτή ενίσχυσε τον σεβασμό, την αυτοπεποίθηση, την αυτοεκτίμηση και ενθάρρυνε την καταπολέμηση στερεοτύπων εντός της σχολικής κοινότητας.

Συνολικά οι δραστηριότητες επιλέχθηκαν με σκοπό οι μαθητές/τριες του σχολείου: • Να προσεγγίσουν βιωματικά το φαινόμενο του σχολικού εκφοβισμού, • Να προβληματιστούν, • Να συζητήσουν για τις δυσκολίες που βίωσαν μπαίνοντας στη θέση του άλλου μέσα από τις έξι ομάδες και αποτύπωσαν τις σκέψεις τους στο ημερολόγιο τους και • Να καλλιεργήσουν την ενσυναίσθηση και την ευαισθησία προς τα άτομα που βιώνουν τον σχολικό εκφοβισμό! Η συγκεκριμένη δράση αποτελεί ένα σημαντικό βήμα προς τη δημιουργία ενός κόσμου που οφείλει να μιλάει και να σπάει τον κύκλο της σιωπής.

Ευχαριστούμε πάρα πολύ όλους τους μαθητές /τριες για την άριστη συνεργασία τους!

Η Διευθύντρια του 9ου Γυμνασίου Τρικάλων, κα Ηλιάδη Αμαλία, και ο Σύλλογος Διδασκόντων συγχαίρουν θερμά τις κυρίες Κούρτη και Κουκουσούλη για την εξαιρετική δράση!

Βιωματική Δράση: «Ενδοσχολική Βία & Εκφοβισμός»

Την Τρίτη 13 Ιανουαρίου, την 2η και 3η  διδακτική ώρα υλοποιήθηκε στα τμήματα της Α΄ τάξης του σχολείου μας βιωματική δράση με θέμα “Ενδοσχολική Βία και Εκφοβισμός” από ειδικό προσωπικό της Κινητής Μονάδας Παιδιών και Εφήβων Τρικάλων και συγκεκριμένα από την κα Καραθανάση Βασιλική, Σύμβουλο Ψυχικής Υγείας και την κα  Τσαρούχα Μαρκέλλα–Αδαμαντία, Ψυχολόγο, εκπαιδευόμενη  MSc Κλινικής Ψυχολογίας.

Μαθητές συμμετείχαν σε παιχνίδι ρόλων όπου παρουσίασαν με αυτοσχεδιαστική διάθεση  μια σκηνή λεκτικής και σωματικής βίας. Ακολούθησε διάλογος και οι μαθητές προσπάθησαν να διερευνήσουν τις σκέψεις και τα  συναισθήματα των εμπλεκομένων ,θύτη ,Θύματος και παρατηρητών. Κατέγραψαν το φόβο και την ντροπή του θύματος, την αμηχανία των παρατηρητών, την απρόκλητη βία και το μένος του εκφοβιστή. Προβληματίστηκαν όσον αφορά  τους τρόπους υποστήριξης των θυμάτων σε ανάλογες περιπτώσεις ,καταδίκασαν την αδιαφορία των παρατηρητών ως συνενοχή, συζήτησαν για τις σοβαρές επιπτώσεις του σχολικού εκφοβισμού στην ψυχοκοινωνική και σωματική υγεία των θυμάτων και αναγνώρισαν το δικαίωμα του κάθε παιδιού να νιώθει ασφάλεια και αποδοχή στο σχολικό περιβάλλον.

Μέσα από αυτή την βιωματική δράση οι μαθητές ευαισθητοποιήθηκαν στο θέμα της ενδοσχολικής βίας, ενίσχυσαν την ενσυναίσθησή τους, απέκτησαν πολύτιμες γνώσεις για την αναγνώριση της εκφοβιστικής συμπεριφοράς και δεξιότητες  για την διαχείρισή της.Η βιωματική δράση οργανώθηκε στο πλαίσιο της Αυτοαξιολόγησης  Σχολικής Μονάδας από την ομάδα δράσης του σχολείου μας για την βελτίωση των σχέσεων μεταξύ μαθητών/τριών  και συγκεκριμένα από τις κυρίες Καμπλιώνη Αρετή (Συντονίστρια της ομάδας) και Κουκουδά Σημέλα (Σύμβουλο σχολικής ζωής), στοχεύοντας στην καλλιέργεια κουλτούρας  αλληλοσεβασμού ,την προώθηση θετικών συμπεριφορών μεταξύ των μαθητών/τριων και την δημιουργία ενός ασφαλούς και συμπεριληπτικού σχολικού περιβάλλοντος.

Η Διευθύντρια του 9ου Γυμνασίου, κυρία Ηλιάδη Αμαλία και ο σύλλογος διδασκόντων ευχαριστούν θερμά το ειδικό προσωπικό της Κινητής  Μονάδας Παιδιών και Εφήβων  Τρικάλων  για  τον εξαιρετικό τρόπο που συνεργάστηκαν με τους μαθητές μας, καθώς και τις υπεύθυνες εκπαιδευτικούς που διοργάνωσαν τη δράση.

Η Πανελλήνια Ημέρα κατά του Σχολικού Εκφοβισμού στο 9ο ΓυμνάσιοΤρικάλων

Με αφορμή την Πανελλήνια ημέρα κατά της σχολικής βίας, στο σχολείο μας οργανώθηκαν και υλοποιήθηκαν διάφορες δράσεις μεσκοπό τον προβληματισμό και την ευαισθητοποίηση των μαθητών όσον αφορά τιςμορφές του εκφοβισμού και της βίας στη σχολική ζωή και τις συνέπειες τουνοσηρού αυτού φαινομένου τόσο στην ψυχοσυναισθηματική ανάπτυξη παιδιών καιεφήβων όσο και στην ποιότητα της εκπαίδευσης. Οι μαθητές κλήθηκαν να απαντήσουν σε ερωτηματολόγιο google form,διερευνητικό της ύπαρξης περιστατικών εκφοβισμού στη σχολική μας μονάδα.

Μαθήτριες της Β΄ τάξης (Ασπρούδη Ευαγγελία, Κοντού Βαλέρια, Μαλέμη Λυδία) με την καθοδήγηση της καθηγήτριας τους, κας Καμπλιώνη Αρετής, δημιούργησαν πανό με μηνύματα κατά του bullying, το οποίο ανάρτησαν στην πρόσοψη του σχολείου, παρακινώντας τη σχολική κοινότητα να πάρει θέση κατά της βίας στο σχολείο και τα θύματα να «σπάσουν τη σιωπή τους».

Η ψυχολόγος μας, κα Νίκη Ταμπρατζή, υλοποίησε βιωματική δραστηριότητα σε διάφορες τάξεις με στόχο την κατανόηση των μορφών εκφοβισμού, των ρόλων που εμπλέκονται (θύμα, θύτης,παρατηρητής) και των τρόπων αντιμετώπισης του. Μέσα από ένα σενάριο με ρεαλιστικές καταστάσεις σχολικού εκφοβισμού (λεκτικός, κοινωνικός, διαδικτυακός κ.ά.), οι μαθητές ανέλαβαν ρόλους, συζήτησαν συναισθήματα και αντιδράσεις και αξιολόγησαν εναλλακτικές αντιδράσεις. Έτσι ενισχύθηκε η ενσυναίσθηση, η αναγνώριση του εκφοβισμού και η ανάπτυξη στρατηγικών παρέμβασης, ώστε να δημιουργηθεί ένα πιο ασφαλές και υποστηρικτικό σχολικό περιβάλλον.


Στο πλαίσιο της δημιουργικής γραφής, στο μάθημα της λογοτεχνίας, μαθητές της B΄
τάξης παρήγαγαν κείμενα, υποδυόμενοι τους ρόλους του εκφοβιστή ή του θύματος, εκφράζοντας έτσι δημιουργικά τα συναισθήματά και τις σκέψεις τους και ενδυναμώνοντας την ενσυναίσθησή τους. «Ο μονόλογος ενός θύματος σχολικού εκφοβισμού» της μαθήτριας Βασιλείου Ελευθερίας αναγνώστηκε σε όλους τους μαθητές μας, από την Διευθύντρια, κυρία Ηλιάδη Αμαλία.


Την Πέμπτη 6 Μαρτίου, οι μαθητές μας με την βοήθεια των καθηγητών τους σχημάτισαν με τα σώματά τους στην αυλή του σχολείου το μήνυμα «Όχι βία», ενώ την ίδια στιγμή, ενώνοντας τις φωνές τους, βροντοφώναξαν το μήνυμα τους, καταδικάζοντας κάθε εκφοβιστική συμπεριφορά και διεκδικώντας με τον δικό τους τρόπο ένα σχολείο με αλληλοσεβασμό και αλληλεγγύη.

Ακολούθησαν προβολές επιλεγμένων βίντεο από το Χαμόγελο του Παιδιού, με μαρτυρίες θυμάτων και γνώμες ειδικών, για την ευαισθητοποίηση και ενημέρωση των μαθητών για όλες τις πτυχές του φαινομένου, με έμφαση στις συνέπειες της θυματοποίησης (άρνηση για το σχολείο, φόβο για ανάπτυξη σχέσεων, μαθησιακά προβλήματα, συμπτώματα κατάθλιψης κ.α).

Ομάδα μαθητριών της Γ΄ τάξης του γυμνασίου μας, θεωρώντας ότι οι εντάσεις στο σχολικό περιβάλλον αποτελούν ένα σοβαρό ζήτημα, καθώς επηρεάζουν αρνητικά το κλίμα στο σχολείο, τις επιδόσεις των μαθητών, τις μεταξύ τους σχέσεις και την διαδικασία της διδασκαλίας, με καθοδηγήτρια και χορογράφο την καθηγήτρια των Μαθηματικών κα Αναγνωστοπούλου Αθανασία, θέλησε να δείξει την αντίδραση της στη βία και τον εκφοβισμό με τα συνθήματα «Σπάμε τη σιωπή», «Τα χέρια δε χτυπάμε», «Τα χέρια αγαπάμε», «Οχι άλλη βία». Χόρεψε με τη μουσική του τραγουδιού «Centuries instrumental»-fall out boy, δίνοντας το σύνθημα «stop bullying».
Συμμετέχουσες μαθήτριες είναι οι:
Γαρδίκα Δώρα, Γιαννούλα Στελλίνα, Γκούμα Ελένη, Καραλή Χρύσα, Κώτη Εβελίνα, Μαργαρίτη Εβίτα, Μαργαρίτη Μαρία, Μπάλτου Μαρία, Μπαμπούρη Αλεξάνδρα, Ντέντα Μελίτα, Πλεξίδα Εβίτα, Σιμήτα Ραφαηλία, Στύλου Νάσια, Τσιάκαλου Θεοφανία.

Οι παραπάνω δράσεις οργανώθηκαν από την ομάδα δράσης του σχολείου μας για την βελτίωση των σχέσεων μεταξύ μαθητών/τριών και την πρόληψη και αντιμετώπιση του Σχολικού εκφοβισμού και συγκεκριμένα από τις κυρίες Καμπλιώνη Αρετή (συντονίστρια) και Αναγνωστοπούλου Αθανασία, µε τη συνδροµή της Διεύθυνσης του σχολείου και του Συλλόγου Διδασκόντων.

«Ο μονόλογος ενός θύματος σχολικού εκφοβισμού», κείμενο που έγραψε η
μαθήτρια της Β΄τάξης Βασιλείου Ελευθερία
Το μισώ το σχολείο. Παλιά το λάτρευα. Πλέον έχει γίνει αληθινή κόλαση. Τα παιδιά, που με ενοχλούνε εδώ και ένα χρόνο, αυτά με έχουν κάνει να το σιχαθώ και αυτό και τον εαυτό μου. Κάθε μέρα στο σχολείο είναι ένα μαρτύριο. Δεν έχει υπάρξει ούτε μια μέρα που να μη με έχουν κοροϊδέψει, που να μη με κοιτάξουν με περιφρόνηση, που να μη γελάσουν πίσω από την πλάτη μου.
Όλη την ώρα λένε για το πόσο άσχημη είμαι και για τα φθηνά και κακόγουστα ρούχα που φοράω. Καλά, αυτό είναι το λιγότερο. Κάθε φορά που τρώω και περνάνε από δίπλα μου, λένε πράγματα του τύπου «Μπα, τρώει το ανορεξικό ;» και γενικά σχολιάζουν το πόσο λεπτή είμαι και ό,τι λένε δεν το λένε ως κομπλιμέντο. Ούτε να φάω με την ησυχία μου δεν μπορώ. Ή αυτό πάλι που έρχονται και μου ρίχνουν το φαγητό κάτω και λένε μετά «Πω πω, ούτε να υπερασπιστεί τον εαυτό της δεν μπορεί, η άχρηστη! Χα χα χα!» Κι όποτε με υπερασπίζομαι και σηκώνω φωνή λένε «Σαν πολύ δεν έχεις ξεθαρέψει; Μαζέψου». Δηλαδή έλεος, ό,τι και να κάνω, πάντα κάτι κακό έχουν να πουν, όλα τα σχολιάζουν. Με έχουν κουράσει. Τίποτα δεν μπορώ να κάνω χωρίς να το κρίνουν και χωρίς να με προσβάλλουν. Τι τους έχω κάνει; Γιατί σε μένα; Κάποια συγκεκριμένα παιδιά με φτύνουν. Ναι, με φτύνουν σαν να είμαι σκουπίδι. Προσπαθώ να τα αγνοήσω, δεν μπορεί θα βαρεθούν κάποια στιγμή.

Κάθε μέρα είναι μια μάχη και δεν ξέρω σε ποιον να μιλήσω. Στους γονείς μου; Δε νομίζω ότι θα με καταλάβουν και θα λένε πάλι ότι είμαι γκρινιάρα, υπερβολική κι ότι τα μεγαλοποιώ.
Έχω κουραστεί ! Έχω κουραστεί να ξυπνάω και να νιώθω κόμπους στο στομάχι μου και σφίξιμο στο στήθος, να μη θέλω να σηκωθώ από το κρεβάτι, να μη θέλω να πάω στο σχολείο, να φοβάμαι. Αν μπορούσα να τους πω πόσο με πληγώνουν, πόσο μόνη νιώθω, πόσο υποφέρω εξαιτίας τους, πόσο με κάνουν να ντρέπομαι για τον εαυτό μου! Κάποιες φορές εύχομαι να κοιμηθώ και να μην ξυπνήσω ξανά για να πάψει να πονάει η καρδιά μου. Η ελπίδα όμως πεθαίνει τελευταία ! Ελπίζω ότι μια μέρα θα μπορέσω να γίνω τόσο δυνατή που πια τα λόγια τους δεν θα με αγγίζουν, δεν θα με πονάνε. Ελπίζω ότι θα βρεθούν παιδιά που θα με αποδεχτούν για αυτό που είμαι πραγματικά και θα μπορώ, επιτέλους, να είμαι οαυτός μου, χωρίς φόβο και ντροπή. Ζω με την ελπίδα αυτής της ημέρας.
Ελευθερία Βασιλείου, Β2

Ενημερωτική δράση για τον εκφοβισμό και την ασφάλεια στο Διαδίκτυο

Την Παρασκευή 21-2-25 οι μαθητές της Β΄ τάξης του Σχολείου μας είχαν την μοναδική ευκαιρία να ενημερωθούν από τον κύριο Καταραχιά Ευάγγελο, Αξιωματικό της Υποδιεύθυνσης Ασφαλείας Τρικάλων, για το φαινόμενο του διαδικτυακού εκφοβισμού (cyber bullying) που αφορά πλέον και τον μαθητικό πληθυσμό λόγω της μαζικής και αλόγιστης χρήσης των μέσων κοινωνικής δικτύωσης από τους εφήβους.

Ειδικότερα, μέσω στοχευμένων βίντεο και παράλληλης, ουσιαστικής συζήτησης και διάδρασης με τους μαθητές, παρουσιάστηκαν οι κίνδυνοι που ελλοχεύουν στο διαδίκτυο, επισημάνθηκαν οι «παγίδες» στις οποίες εκτίθενται καθημερινά οι νέοι και τονίστηκαν οι τρόποι για ασφαλή και υπεύθυνη πλοήγηση.

Στόχοι της ενημέρωσης

  •  η ευαισθητοποίηση των μαθητών σε θέματα ασφαλούς πλοήγησης στον κυβερνοχώρο,
  •  η ορθή χρήση των κοινωνικών δικτύων και η ανάπτυξη υγιούς σχέσης με την οθόνη.
  •  η προστασία των προσωπικών τους δεδομένων και της ιδιωτικής τους ζωής,
  •  ο έλεγχος της εγκυρότητας της πληροφορίας που βρίσκουμε στο διαδίκτυο,
  •  η πρόληψη περιστατικών απάτης και διαδικτυακού εκφοβισμού.

Η ανταπόκριση των μαθητών ήταν εντυπωσιακή, καθώς συμμετείχαν ενεργά, θέτοντας ερωτήματα και εκφράζοντας απορίες σχετικά με τα θέματα που παρουσιάστηκαν. Μέσα από αυτή τη διαδικασία, απέκτησαν πολύτιμες γνώσεις και δεξιότητες που μπορούν να τους προφυλάξουν από πολλούς κινδύνους.

Η ενημερωτική δράση οργανώθηκε στο πλαίσιο των δράσεων του σχολείου μας για την βελτίωση των σχέσεων μεταξύ των μαθητών/τριών και την πρόληψη της βίας και του Σχολικού εκφοβισμού, με πρωτοβουλία της κ. Καμπλιώνη Αρετής (συντονίστρια της ομάδας δράσης) και της κ. Κουκουδά Σημέλας (σύμβουλος σχολικής ζωής) .

Το 9ο Γυμνάσιο Τρικάλων ευχαριστεί θερμά τον Αξιωματικό της Υποδιεύθυνσης Ασφαλείας Τρικάλων κ. Καταραχιά Ευάγγελο για την θετική ανταπόκριση στην πρόσκλησή μας και την εξαιρετική παρουσίαση του θέματος του διαδικτυακού εκφοβισμού και της ασφάλειας στο διαδίκτυο.