«Το 9ο Γυμνάσιο Τρικάλων στα Γυάλινα Γιάννενα και Μαλαματένια»

Γράφει η Αμαλία Κ. Ηλιάδη, ΦιλόλογοςΙστορικός, Δ/ντρια 9ου Γυμνασίου Τρικάλων

Η Β’ Τάξη του 9ου Γυμνασίου Τρικάλων, πραγματοποίησε ημερήσια εκπαιδευτική επίσκεψη  στα Γιάννενα την 17η- 10- 2025, ημέρα Παρασκευή  με συνοδούς καθηγήτριες τις: κ. Ηλιάδη Αμαλία, φιλόλογο-ιστορικό, Δ/ντρια και αρχηγό της εκδρομής, κ. Τριμίντζιου Αναστασία, Μουσικό  και κ. Καμπλιώνη Αρετή , φιλόλογο. Το άτυπο/εναλλακτικό μάθημα της Ιστορίας με το οποίο συνδέθηκε, επιστημονικά και παιδαγωγικά, η εκπαιδευτική μας περιήγηση στα Γιάννενα είχε σχέση με τα Μουσεία, τη φύση και τον πολιτισμό της περιοχής τους. Αποτέλεσε γνωριμία με την Ιστορία των Ιωαννίνων, μέσα από Μουσεία, αρχαιολογικούς χώρους, αξιοθέατα, για την Β΄ Τάξη του 9ου Γυμνασίου Τρικάλων: Αρχαιολογικό Μουσείο Ιωαννίνων, Ακρόπολη Ίτς -Καλέ και Κάστρο Ιωαννίνων, ερείπια Σεραγιού Αλή-πασά, Βυζαντινό Μουσείο, Θησαυροφυλάκιο, Οθωμανικά τεμένη και κενοτάφιο Αλή-Πασά, Παλιά Μαγειρεία και Πυριτιδαποθήκη, Μουσείο  Αργυροτεχνίας στους προμαχώνες, Ιστορικό Κέντρο, αρχαία,  βυζαντινά, οθωμανικά και νεότερα τοπόσημα-πολύτιμα μνημεία πολιτιστικής κληρονομιάς.

Αναχωρήσαμε την  Παρασκευή, 17-10- 2025  για την πόλη των Ιωαννίνων. Η  άφιξή και η παραμονή μας στα Γιάννενα περιλάμβανε περιήγηση στο Κάστρο, περιήγηση και ξενάγηση στο Βυζαντινό Μουσείο Ιωαννίνων, στο μουσείο Αργυροτεχνίας, φωτογράφιση της παλιάς πόλης, των ιστορικών της κτιρίων και της παραλιμνίου περιοχής,  κοσμημάτων τέχνης και πολιτισμού!

Η ζωντανή καστροπολιτεία έμοιαζε  με σκηνικό από άλλη εποχή, παραδοσιακά κτίρια και αναπάντεχες χρωματιστές πινελιές, ιδιαίτερα καφέ αλλά και σημαντικά μουσεία. Έξω από τα τείχη, περπατήσαμε στον παραλίμνιο δρόμο, απολαμβάνοντας τα καραβάκια που γλιστρούσαν αθόρυβα στα νερά.. Περιηγούμενοι στους ιστορικούς λόφους των Ιωαννίνων και στο κάστρο του Ιτς Καλέ που περιέχει το Φετιχιέ Τζαμί, τον τάφο του Αλή Πασά και το Βυζαντινό Μουσείο  όπως και την αίθουσα έκθεσης Αργυροχρυσοχοΐας, θυμηθήκαμε τους στίχους του Μιχάλη Γκανά για τα Γυάλινα Γιάννινα και τα Μαλαματένια…πότε βροχερά, πότε ηλιόλουστα, αλλά πάντοτε γραφικά, ρομαντικά, πανέμορφα.

Το Βυζαντινό Μουσείο που θαυμάσαμε για την επιβλητική, παραδοσιακή αρχιτεκτονική του, εξωτερική και εσωτερική δομή, στεγάζεται σε κτίριο που ανοικοδομήθηκε στα ερείπια του σεραγιού του Αλή -Πασά και καταστράφηκε ολοκληρωτικά αργότερα από πυρκαγιά. Το Μουσείο εγκαινιάστηκε το 1995 με σκοπό να διαφυλάξει τα ευρήματα της ευρύτερης περιοχής της Ηπείρου, που χρονολογικά καλύπτουν την παλαιοχριστιανική, βυζαντινή και μεταβυζαντινή περίοδο. Επίσης, εκτός από την έκθεση των συλλογών του, αποτελεί και πολιτιστικό κέντρο, αφού φιλοξενεί μουσικές και θεατρικές εκδηλώσεις, περιοδικές εκθέσεις. Στις συλλογές του περιλαμβάνονται παλαιοχριστιανικά και βυζαντινά γλυπτά, ευρήματα από την Άρτα, κεραμικά, βιβλία, χριστιανικές εικόνες και αξιόλογη συλλογή αργυροχρυσοχοΐας.

Θαυμάσαμε επίσης μέσα στην φθινοπωρινή φύση τον ερειπιώνα του κάστρου, απολαμβάνοντας τα γοητευτικά αισθητικά του χαρακτηριστικά. Και καταλήγοντας στην παλιά αγορά και στο εμπορικό κέντρο όπου  συνυπήρχαν, για πολλά χρόνια, οι τρεις θρησκευτικές εθνότητες της πόλης, Χριστιανοί, Εβραίοι και Μουσουλμάνοι πήραμε αρχιτεκτονικά και πολιτιστικά μαθήματα βιωμένης αυτοκρατορικής πολυπολιτισμικότητας.

Στο  ιστορικό κέντρο που εκτείνεται περιμετρικά του κάστρου και διεκδικεί έντονα τη θέση του στην καθημερινότητα της πόλης, με νέα αγαπημένα σημεία να ξεφυτρώνουν σε στοές και διατηρητέα κτίρια, ανηφορίσαμε την «ασημένια» οδό Αβέρωφ προς το σύγχρονο κέντρο και περνώντας το Ρολόι στην κεντρική πλατεία, καταλήξαμε σε παραδοσιακές ταβέρνες,  μοντέρνα εστιατόρια και, βέβαια, τα πολυάριθμα τσιπουράδικα που συνθέτουν το γευστικό τοπίο της πόλης.  Δοκιμάσαμε παραδοσιακές ηπειρώτικες πίτες και γιαννιώτικο μπακλαβά στα καφέ-ζαχαροπλαστεία της πόλης και ενωθήκαμε με τον φοιτητόκοσμο, που χαρίζει στην πόλη το νεανικό της παλμό.

Τα Γιάννενα μας άφησαν την αίσθηση μιας μικρογραφίας επαρχιώτικης Οθωμανικής Κωνσταντινούπολης της ακμάζουσας Ηπείρου και μας έπεισαν, με τον πιο κατηγορηματικό τρόπο, για τις ποικίλες όψεις της Ιστορίας της περιοχής.

Η απογευματινή βόλτα στην κεντρική περιοχή της λίμνης και το καταλάγιασμα της έντασης και  του δημιουργικού ξαφνιάσματος από την εξάσκηση της παρατηρητικότητάς μας στη λήψη φωτογραφιών ποικίλων οπτικών γωνιών και εκφάνσεων τοπίων, αστικών και φυσικών, αναχωρήσαμε γεμάτοι θεσπέσιες εικόνες για τα Τρίκαλα, αφού όλοι οι στόχοι, όλες οι τοποθεσίες της εκπαιδευτικής μας εκδρομής «ενσαρκώθηκαν» με αντίστοιχες στάσεις και περιηγήσεις, οι οποίες λειτούργησαν ως μέσα μάθησης από το διαδίκτυο που τις πρωτοσυναντήσαμε, στη βιωμένη ταξιδιωτική εμπειρία. Γιατί οι εκπαιδευτικές  εκδρομές ως ευκαιρίες αξιοποίησης  των  άτυπων  σχολικών  πρακτικών  στο  πλαίσιο  του  πολιτισμικού, γλωσσικού  και ψηφιακού γραμματισμού μπορούν να προσφέρουν «νοστιμιά» και μια άλλου είδους κοινωνικότητα στη σχολική καθημερινότητα.

9ο ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΤΡΙΚΑΛΑΩΝ: Μαθητική πένα, Κείμενο εντυπώσεων εκπαιδευτικής 
εκδρομής:


“Την Πέμπτη 17 Οκτωβρίου πήγαμε ημερήσια εκδρομή με το σχολείο στα 
Γιάννενα. Ο καιρός δεν ήταν και τόσο καλός διότι από το πρωί έβρεχε, 
κάτι πολύ συνηθισμένο για την πόλη των Ιωαννίνων. Παρ’ όλα αυτά 
περάσαμε πολύ ωραία. Μόλις φτάσαμε, αρχίσαμε να πηγαίνουμε στα 
μουσεία. Συνολικά πήγαμε σε επτά μουσεία! Μου άρεσε πολύ το 
Αρχαιολογικό Μουσείο, που βρίσκεται στον λόφο Λιθαρίτσια, στο κέντρο 
της πόλης. Μέσα στις 7 αίθουσες του και τον κεντρικό διάδρομό του 
ξετυλίγεται η ιστορία και ο πολιτισμός της Ηπείρου με τις 
ιδιαιτερότητες του από τους κυνηγούς της εποχής του παγετώνα πριν από 
τουλάχιστον 200.000 χρόνια έως τη δύση της ρωμαιοκρατίας από τον 3-4 
αιώνα, της σύγχρονης εποχής αλλά και το Βυζαντινό που περιέχει 
συλλογές παλαιοχριστιανικών και βυζαντινών γλυπτών, ευρήματα ανασκαφών 
από την Άρτα, αγγεία, χειρόγραφα κι πρώιμες εκδόσεις έντυπων βιβλίων, 
μεταβυζαντινές εικόνες, ασημένια αντικείμενα, εικόνες και πράγματα από 
παλιές εκκλησίες.
  Επισκεφθήκαμε και το κάστρο των Ιωαννίνων, με τη μακραίωνη ιστορία 
και τα σημαντικά μνημεία του. Πρόκειται για το παλιότερο βυζαντινό 
κάστρο που κατοικείται αδιάκοπτα μέχρι σήμερα στην Ελλάδα. Ουσιαστικά 
είναι μια πόλη μέσα στην πόλη, ένας λαβύρινθος από δρομάκια όπου θα 
βρεις κτίρια και μουσεία και φυσικά καφέ ,παραδοσιακές ταβέρνες, 
μαγαζιά με αναμνηστικά και σπίτια με παραδοσιακή αρχιτεκτονική.
Μετά κάναμε μια ωραία βόλτα μέσα στην πόλη. Περπατήσαμε στα στενά 
δρομάκια, είδαμε τη λίμνη Παμβώτιδα και βγάλαμε πολλές φωτογραφίες 
όλοι μαζί. Παρόλο που έβρεχε λίγο, δεν μας χάλασε τη διάθεση. Ο χρόνος 
πέρασε πολύ γρήγορα γιατί διασκεδάσαμε και γελάσαμε πολύ.
Ήταν μια υπέροχη εκδρομή και θα τη θυμάμαι για πολύ καιρό!”

Εμμανουέλα Στρατάκη,  Μαθήτρια Β’ Τάξης 9ου Γυμνασίου Τρικάλων

Διήμερη εκπαιδευτική επίσκεψη της Β΄ τάξης στα Ζαγοροχώρια και τα Ιωάννινα: Πολιτιστικές & Γαστρονομικές ανακαλύψεις

Το διήμερο της εκπαιδευτικής επίσκεψης στα Ζαγοροχώρια και τα Ιωάννινα ήταν μια μοναδική εμπειρία για τους μαθητές της Β’ γυμνασίου του 9ου Γυμνασίου Τρικάλων, που συμμετέχουν στο πολιτιστικό πρόγραμμα “Ευρωπαϊκή Κουζίνα – Street Food”. Η εκδρομή αυτή, πέρα από την εκπαιδευτική αξία, αποτέλεσε και μια εξαιρετική ευκαιρία για τους μαθητές να ενισχύσουν τις σχέσεις τους μεταξύ τους και με τους καθηγητές τους, μέσα από τις κοινές εμπειρίες και τις μοναδικές δραστηριότητες.
Η επίσκεψη ξεκίνησε από το γραφικό χωριό Μονοδένδρι, ένα από τα πιο γνωστά Ζαγοροχώρια, όπου οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να περιηγηθούν σε παραδοσιακά μονοπάτια, να θαυμάσουν τη μοναδική αρχιτεκτονική των πέτρινων σπιτιών και να μάθουν για την ιστορία της περιοχής, που διατηρεί μέχρι και σήμερα την αυθεντική της γοητεία.

Ακολούθησε η κατάβαση προς το μοναστήρι της Αγίας Παρασκευής και Φαράγγι του Βίκου, δύο από τα πιο εντυπωσιακά μέρη της Ηπείρου. Η θέα των απόκρημνων βράχων και της πλούσιας βλάστησης άφησε άφωνους μαθητές και καθηγητές, Η ομάδα μας επισκέφθηκε το μοναστήρι της Αγίας Παρασκευής, που βρίσκεται σε μια εξαιρετικά όμορφη τοποθεσία, με θέα στο φαράγγι. Εκεί, μπορεί να βιώσει κανείς την ιστορική και θρησκευτική σημασία του χώρου και την απόλυτη αρμονία του φυσικού και πολιτιστικού τοπίου.

Το μεσημέρι ακολούθησε περιήγηση στο ιστορικό κέντρο των Ιωαννίνων, όπου απολαύσαμε  τη θέα του Κάστρου και να δοκιμάσαμε εδέσματα τύπου street-food.
Την επόμενη ημέρα ακολούθησε η επίσκεψη στο Σπήλαιο του Περάματος, μια από τις πιο εντυπωσιακές φυσικές δημιουργίες της περιοχής, όπου οι μαθητές έμαθαν για την σπηλαιολογία και τη γεωλογία της περιοχής, ενώ ταυτόχρονα θαύμασαν τους εκπληκτικούς σταλαγμίτες και σταλακτίτες.

Συνέχεια είχε το Μουσείο Βρέλλη. Εκεί, οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να έρθουν σε επαφή με την ιστορία και την τέχνη της περιοχής μέσα από εκθέματα που περιλάμβαναν παραδοσιακά εργαλεία, τέχνη, καθώς και αντικείμενα από την καθημερινή ζωή των παλαιών κατοίκων της Ηπείρου. Η εμπειρία αυτή ήταν ιδιαίτερα διδακτική, καθώς συνδύασε την ιστορία με τη σύγχρονη πολιτιστική κληρονομιά της περιοχής.

Η τελευταία στάση της εκδρομής μας ήταν το Νησάκι στη Λίμνη των Ιωαννίνων, έναν από τους πιο γραφικούς προορισμούς της Ηπείρου. Εδώ, οι μαθητές περπάτησαν δίπλα στη λίμνη, απόλαυσαν τη φύση και είχαν τη δυνατότητα να μάθουν για την ιστορία και τον πολιτισμό των Ιωαννίνων. Η επίσκεψη στο Νησάκι ήταν επίσης μια ευκαιρία για τους μαθητές να απολαύσουν τοπικά γλυκά, όπως το περίφημο γιαννιώτικο  και κάθε είδους μπακλαβαδάκια, εμπλουτίζοντας έτσι τις γαστρονομικές τους γνώσεις.

Η εκπαιδευτική αυτή εκδρομή συνέβαλε σημαντικά στην ανάπτυξη του πολιτιστικού και γαστρονομικού ενδιαφέροντος των μαθητών. Μέσα από τις επισκέψεις στα σημαντικά αξιοθέατα και τα γευστικά ταξίδια, οι μαθητές απέκτησαν γνώσεις για την τοπική ιστορία, τη γαστρονομία και τις παραδόσεις της Ηπείρου, ενώ παράλληλα ενίσχυσαν τις σχέσεις τους με τους συμμαθητές τους και τους καθηγητές τους, δημιουργώντας όμορφες αναμνήσεις και συνεργασίες.
Η εκδρομή αυτή αποτέλεσε ένα εξαιρετικό παράδειγμα του τρόπου με τον οποίο το πολιτιστικό πρόγραμμα “Ευρωπαϊκή Κουζίνα – Street Food” μπορεί να συνδυάσει τη μάθηση με την ψυχαγωγία και να προσφέρει στους μαθητές μια ολοκληρωμένη εκπαιδευτική εμπειρία. Οι μαθητές έφυγαν με πλούσιες εντυπώσεις, ανανεωμένοι και με νέες γνώσεις, ενώ η επόμενη εξόρμησή τους ανυπομονεί!

Η συντονίστρια του προγράμματος, κα Βαλκανιώτη Αθανασία (Γερμανικής Γλώσσας), και οι συνεργάτες του προγράμματος και συνοδοί της εκπαιδευτικής επίσκεψης, κος Ρίζος Σωτήριος (Φιλόλογος) και κα Τόγια Ευαγγελία (Φιλόλογος), συγχαίρουν τους συμμετέχοντες μαθητές και τις συμμετέχουσες μαθήτριες για την άψογη συμπεριφορά τους και την αγαστή συνεργασία τους και τους εύχονται να λαμβάνουν μέρος και στο μέλλον σε τέτοιου είδους εποικοδομητικά προγράμματα, καθώς και σε εκπαιδευτικές επισκέψεις που τους οπλίζουν με νέες εμπειρίες και ανεξίτηλες γνώσεις!

Μονοήμερες εκπαιδευτικές εκδρομές όλων των τάξεων του σχολείου μας

Την Παρασκευή, 4-11-2022, οι τρεις τάξεις του σχολείου μας πραγματοποίησαν μονοήμερη εκπαιδευτική εκδρομή.

Συγκεκριμένα, η Α’ τάξη επισκέφθηκε την πόλη του Βόλου, με συνοδούς τον κ. Μπουλογεώργο Στέφανο, την κ. Τριμίντζιου Αναστασία, την κ. Καλαμαρά Ευαγγελία, την κ. Ζάρα Αγορίτσα και τον κ. Σιγάλα Σταμάτη. Εκεί επισκέφθηκαν το Αθανασάκειον Αρχαιολογικό Μουσείο, το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, όπου παρακολούθησαν διάλεξη με θέμα: “Τσέλιγκες και Σαρακατσαναίοι – Ήθη και Έθιμα”, έκαναν περίπατο στο ιστορικό κέντρο και στην παραλία του Βόλου και τέλος επισκέφθηκαν εμπορικό κέντρο της Λάρισας.

Ακολουθούν φωτογραφίες της Α’ τάξης:

Αυτή η εικόνα δεν έχει ιδιότητα alt. Το όνομα του αρχείου είναι 1.jpg

Η Β’ τάξη επισκέφθηκε την πόλη των Ιωαννίνων, με συνοδούς την κ. Γαρδίκα Μαρία, την κ. Παπαϊωάννου Ευαγγελία, τον κ. Ευαγγελακόπουλο Κωνσταντίνο και τον κ. Γαλάνη Δημήτριο. Τα μέρη που επισκέφθηκαν ήταν το Μουσείο Βρέλλη, το Σπήλαιο του Περάματος, το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, το Κάστρο της πόλης και έκαναν βόλτα στο ιστορικό κέντρο και στην λίμνη των Ιωαννίνων.

Ακολουθούν φωτογραφίες της Β’ τάξης:

Αυτή η εικόνα δεν έχει ιδιότητα alt. Το όνομα του αρχείου είναι web1-2.jpg
Αυτή η εικόνα δεν έχει ιδιότητα alt. Το όνομα του αρχείου είναι web9.jpg

Η Γ’ τάξη επισκέφθηκε τη Θεσσαλονίκη, με συνοδούς τον κ. Ρίζο Σωτήριο, την κ. Τόγια Ευαγγελία, την κ. Βαλκανιώτη Αθανασία και την κ. Ντάνα Ειρήνη. Εκεί επισκέφθηκαν την εκκλησία του Αγίου Δημητρίου και τις κατακόμβες, το ΑΠΘ, το Μουσείο του Λευκού Πύργου, το Μουσείο Ψευδαισθήσεων στα Λαδάδικα, την Πλατεία Αριστοτέλους και έκαναν βόλτα στο ιστορικό κέντρο και στην παραλία της Θεσσαλονίκης.

Ακολουθούν φωτογραφίες της Γ’ τάξης:

Ο Διευθυντής του 9ου Γυμνασίου Τρικάλων, κ. Λιάκου Αριστείδης, και οι συνοδοί καθηγητές συγχαίρουν όλους τους συμμετέχοντες μαθητές για την άψογη συμπεριφορά τους και στις τρεις εκδρομές και εύχονται να πραγματοποιούνται πάντα τέτοιες όμορφες και εποικοδομητικές δράσεις.