Πραγματοποίηση Δειγματικής Διδασκαλίας Φιλολόγων

Σήμερα, 21/03/2024, πραγματοποιήθηκε δειγματική διδασκαλία μέσω της υλοποίησης   διδακτικού σεναρίου, από τη συντονίστρια Γνωστικού πεδίου φιλολόγων, κα Καλαμαρά Ευαγγελία.

Η διδακτική πρόταση βασίζονταν στο σενάριο  της συντονίστριας στο μάθημα της  Ιστορίας  Α΄Γυμνασίου, στην ενότητα “Περσικοί Πόλεμοι”, διάρκειας δύο (2) ωρών.

Παρουσιάστηκε στους φιλολόγους του 9ου Γυμνασίου και υλοποιήθηκε από τους μαθητές του Α3΄ Τμήματος του Γυμνασίου, στην αίθουσα πολλαπλών χρήσεων του σχολείου.

Η διδάσκουσα δημιούργησε τις κατάλληλες προϋποθέσεις για να υλοποιηθεί η διδακτική πρόταση, καθοδηγούσε τους μαθητές, ενθάρρυνε τους μαθητές και επέλυε προβλήματα.

Μέσα που απαιτήθηκαν:Διαδραστικό βιβλίο,Η/Υ, λογισμικά byblle us, word και power point

Στόχος της εφαρμογής του σεναρίου ήταν οι μαθητές να κατακήσουν  την ανακαλυπτική μάθηση ( μαθαίνω πώς να μαθαίνω ), να αναλάβουν ρόλους και να αναπτύξουν πρωτοβουλίες, να μην είναι παθητικοί δέκτες αλλά να εργάζονται σε ομάδες, να επεξεργάζονται, να αναλύουν, να κρίνουν, να ανταλλάσσουν και να αλληλοσυμπληρώνουν, συνθέτοντας μόνοι τους, τις πληροφορίες.

Στο τέλος, παρουσιάζοντας τις εργασίες τους στο σύνολο και μετά την ανατροφοδότηση, να επιτευχθεί, όχι μόνον η συνεργατική μάθηση αλλά και η αλληλοδιδακτική των ομάδων και κατόπιν του συνόλου.

Ταυτόχρονα στόχευση ήταν να αποκτήσουν  την ψηφιακή ευχέρεια που θα τους καταστήσει ικανούς να αντιμετωπίσουν τις σύγχρονες προκλήσεις της κοινωνίας (κριτική στάση απέναντι στα πράγματα, δημιουργικότητα),να δημιουργούν τα δικά τους κείμενα, με τις δυνατότητες που τους παρέχουν οι Η/Υ.

Περιγραφή

  •  Αρχικά, οι μαθητές χωρίστηκαν  σε ομάδες, πήραν διευκρινίσεις σχετικά με τις εργασίες.
  • Στη συνέχεια, εφαρμόζοντας το σενάριο, κλήθηκαν  να συμβουλευτούν το σχολικό ή ψηφιακό βιβλίο στο κεφάλαιο “Περσικοί πόλεμοι”. Στη συνέχεια, είχαν μια βιωματική προσέγγιση της ιστορικής γνώσης,  μέσω της οποίας κλήθηκαν  να γνωρίσουν και  μέσω διαδραστικών βίντεο, τις μάχες των Ελλήνων, που αμύνθηκαν κατά των Περσών κατά τη διάρκεια της εισβολής τους στην Ελλάδα, από το 492- 479  π.Χ.

Στην 1η Δραστηριότητα, κάθε ομάδα κλήθηκε:

α. να σημειώσει  τα βασικά στοιχεία των  σημαντικότερων μαχών (μία για), που διεξήχθηκαν μεταξύ των δύο παρατάξεων (χρόνος ,αρχηγοί εκατέρωθεν, αποτέλεσμα).Τα αποτελέσματα της διερεύνησής τους  να το παρουσιάσουν σε έναν εννοιολογικό χάρτη.

β. να προβληματιστούν ,παρακολουθώντας τα βίντεο,  για το σκεπτικό και την τακτική  που ακολούθησαν οι Έλληνες και οι Πέρσες, και να κρίνουν, με βάση αυτά, το αποτέλεσμα. Επίσης καλούνται να απαντήσουν  σύντομα σε λίγες σειρές, και σε ερωτήσεις που απαιτούν κριτική σκέψη, όπως ποια τα συναισθήματά τους, ποια η ευχή ή ελπίδα μπορούν να κάνουν για τον Ελληνισμό στην τρέχουσα κρίσιμη κατάσταση που αντιμετωπίζει η ανθρωπότητα και πώς θεωρούν οτι θα ήταν σήμερα η Ευρώπη και η ανθρωπότητα αν οι Πέρσες κατακτούσαντην Ελλάδα, από την προσέγγιση των γεγονότων .

 Η 2η Δραστηριότητα αφορούσε στη δημιουργία ενός power point.

 Σε κάθε ομάδα δόθηκε ένας τομέας της τέχνης, (αρχαία τραγωδία, αγγειοπλαστική, γλυπτική, επιγράμματα), στον οποίο  φαίνεται η επίδραση των περσικών πολέμων . Ζητήθηκε να αναζητήσουν εικόνες και πολύ σύντομες πληροφορίες, ώστε να τις χρησιμοποιήσουν, μαζί με τους εννοιολογικούς χάρτες, για τη δημιουργία των διαφανειών, (4-5 ) κάθε ομάδα.

  • Οι εργασίες παρουσιάστηκαν στην ολομέλεια και έγινε ανατροφοδότηση.

Οι μαθητές ένιωσαν πιο δημιουργικοί, καθώς προσέγγισαν την ιστορική γνώση, όχι με παραδοσιακό τρόπο, αποστηθίζοντας, αλλά  μέσω βιωματικής μάθησης, με εποπτικά μέσα,  οπτικοποίηση του υλικού και διαθεματική προσέγγιση.

Η συντονίστρια ευχαρίστησε τη Διευθύντρια κα Ηλιάδη Αμαλία (φιλόλογο) και τους συναδέλφους που συνεργάστηκαν και παρακολούθησαν  τη διαδικασία.