9ο Γυμνάσιο Τρικάλων, Κοινωνός πολιτισμού και παιδείας – Ταξιδεύοντας στη ΡΟΥΜΑΝΙΑ

Στις 7 Απριλίου, ημέρα Κυριακή, σε εμάς, την πολιτιστική ομάδα του 9ου Γυμνασίου Τρικάλων δόθηκε μια καταπληκτική και μοναδική ευκαιρία στα πλαίσια του πολιτιστικού προγράμματος «Συνομιλώντας με το παρελθόν-Μύθοι και Παραδόσεις», να επισκεφτούμε μια εξαίσια χωρά της Ευρώπης, τη Ρουμάνια, και να ξεναγηθούμε στην πρωτεύουσα της, το Βουκουρέστι, την πόλη Μπρασόβ, τη Σινάια και το παραδοσιακό, παραμυθένιο, μεσαιωνικό συγκρότημα του κάστρου Μπραν.

Την Κυριακή το πρωί ξεκινήσαμε με ανυπομονησία και – παρόλο που όλοι οι συμμαθητές μου είχαν ένα πολύ πρωινό ξύπνημα – η ιδέα ότι μας περίμεναν τέσσερις υπέροχες μέρες σε μια άλλη πόλη και χώρα, μας είχε ενθουσιάσει βαθύτατα! Την πρώτη μέρα την περάσαμε κυρίως στο λεωφορείο, παρακολουθώντας τα συνεχώς εναλλασσόμενα τοπία, καθώς αλλάζαμε πόλεις και σύνορα. Διασχίζοντας την πανέμορφη κοιλάδα του Στρυμόνα με τις απαραίτητες στάσεις φτάσαμε στο Ρούσε. Αν πρέπει να μου μείνει κάτι από την συγκεκριμένη διαδρομή, τότε σίγουρα θα είναι μια (από τις αρκετές) ενδιάμεση στάση στην Βουλγαρία, όπου τρέξαμε όλοι σε μια παιδική χαρά , νιώθοντας για μια ακόμα φορά παιδιά και διασκεδάζοντας με τους φίλους μας.

Η ακόμα πιο αξέχαστη θα είναι εκείνη η ώρα που αφιερώσαμε στο να δεθούμε περισσότερο με τις καθηγήτριες-συνοδούς μας όταν αρχίσαμε να εξιστορούμε γεγονότα που έχουν συμβεί στο σχολείο μας. Με όμορφη κουβεντούλα και γέλια περάσαμε τη Γέφυρα της Φιλίας που ενώνει τη Βουλγαρία με τη Ρουμάνια, πάνω από το Δούναβη. Το βράδυ όταν φτάσαμε στο Βουκουρέστι ήμασταν τόσο κατάκοποι που με το που πήραμε τα κλειδιά των δωματίων μας, πήγαμε κατευθείαν για ύπνο.

Την δεύτερη μέρα και πρωί της Δευτέρας, έπειτα από ένα θαυμάσιο πρωινό, ξεκινήσαμε για το αξιοθαύμαστο Παλάτι του Κοινοβουλίου ή αλλιώς «Παλάτι του Λαού», το οποίο είναι το μεγαλύτερο κτίριο της Ευρώπης, αποτελούμενο από 14 ορόφους και πάνω από 5000 δωμάτια, συμπεριλαμβάνοντας την Βουλή της Ρουμανίας. Μετά από μια λεπτομερή ξενάγηση σε ορισμένα από τα δωμάτια, ακολουθούμενη από ενδιαφέρουσες πληροφορίες που μας εξήγησε ο ξεναγός μας, κατευθυνθήκαμε προς το Πατριαρχείο του Βουκουρεστίου και τον Ιερό Ναό Αγίου Κωνσταντίνου και Αγίας Ελένης, όπου προσκυνήσαμε με ευλάβεια τα ιερά λείψανα τους, όπως επίσης και του Αγίου Νεκταρίου.

Μετέπειτα, επισκεφτήκαμε το υπαίθριο εθνογραφικό και λαογραφικό μουσείο χωριού “Dimitrie Gusti”, όπου πήραμε μια γεύση για το πως ζούσαν οι Ρουμάνοι στα χωριά, καθώς επίσης και τον παραδοσιακό τρόπο ζωής τους, βλέποντας τις κατοικίες τους και τον τρόπο διαμόρφωσης κάθε δωματίου. Κατόπιν, το πρόγραμμα της εκδρομής μας επέτρεψε να κυκλοφορήσουμε σε ένα εμπορικό πολυκατάστημα και να ψωνίσουμε πράγματα της αρεσκείας μας. Το απόγευμα της δεύτερης μέρας περιπλανηθήκαμε στην Παλιά Πόλη, θαυμάζοντας τα νεοκλασικά κτίρια, κι έπειτα επισκεφτήκαμε το περίφημο βιβλιοπωλείο “Cărturești Carusel”, όπου πολλοί μαθητές ψωνίσαμε μοναδικές εκδόσεις βιβλίων που δεν θα μπορούσαμε να βρούμε στην Ελλάδα. Η βραδιά έκλεισε με μια εξαίσια γευσιγνωσία της ρουμανικής κουζίνας και μια ακόμα βόλτα στην Παλιά Πόλη.

Την Τρίτη το πρωί ξυπνήσαμε πολύ νωρίτερα για να προλάβουμε την κίνηση και ξεκινήσαμε για το Κάστρο Μπραν που ήταν το κυρίαρχο τουριστικό αξιοθέατο της μέρας. Κάναμε μια στάση στην Πραχόβα, όπου επισκεφτήκαμε την Μονή του Κατακουζηνού στην Σινάια. Ο ξεναγός μας εκεί μας εξιστόρησε την ζωή του Κατακουζηνού και την όλη ιστορία του μοναστηριού. Αφήνοντας πίσω μας το ορεινό αυτό θέρετρο της κομητείας  Πραχόβα κατευθυνθήκαμε προς την πόλη του Μπραν η όποια ζει με τον μύθο και την ιστορία του κόμη Δράκουλα. Κι αυτός ακριβώς ο μύθος μας οδήγησε και μας έφερε ως πολιτιστική ομάδα μπροστά σ’ αυτό το μυθικό κάστρο, το Κάστρο του Μπραν. Χρισμένο στην κορυφή ενός ψηλού βράχου και με αύρα μυστήριου και θρύλου, το κάστρο οφείλει τη φήμη του στους μύθους που δημιουργήθηκαν γύρω από τον Δράκουλα. Το μυθιστόρημα του ιρλανδού Μπραμ Στόκερ, που μεταφέρθηκε στη συνεχεία στον κινηματογράφο με τον Κρίστοφερ Λη στο ρόλο του αιμοσταγούς κόμη. Η αλήθεια είναι ότι αν δεν υπήρχε το μυθιστόρημα του Στοκερ, το κάστρο Μπραν, μιας μικρής πόλης  5000 κατοίκων 186 χλμ βορειοδυτικά του Βουκουρεστίου, θα ήταν ένα ακόμη από τα πολλά μεσαιωνικά μνημεία της Ρουμανίας κι όχι κορυφαίος προορισμός στη χωρά.  Όταν φτάσαμε στο Κάστρο Μπραν, ήμασταν ελεύθεροι να περιηγηθούμε στα διαφορετικά δωμάτια του κάστρου, μαθαίνοντας περισσότερα για τον «Δράκουλα των Καρπαθίων», όπως ονομάστηκε αργότερα ο Κόμης Βλαντ Τσεπες η Βλαντ ο Παλουκωτής διότι παλούκωσε 10000 οθωμανούς αιχμαλώτους. Κάθε δωμάτιο ήταν πιο ξεχωριστό από το άλλο. Χαρακτηριστικό τους οι τοξωτές οροφές και τα μυστικά περάσματα με τα όποια επικοινωνούν τα δωμάτια μεταξύ τους. Στον 4ο όροφο του κάστρου παρουσιάζοντα, με τη χρήση νέας τεχνολογίας τα πλάσματα της νύχτας, σύμφωνα με τους μύθους και τις δοξασίες της Τρανσυλβανίας.

Πριν την είσοδο στο κάστρο, υπήρχαν μικρά ξύλινα περίπτερα με πάσης φύσεως αναμνηστικά καθώς και μαγαζιά με τοπική κουζίνα. Πήραμε λοιπόν σουβενίρ για τις οικογένειές μας και γευτήκαμε τις παραδοσιακές τους λιχουδιές. Φεύγοντας από το καταπράσινο και γεμάτο μυστήριο Μπραν ταξιδέψαμε προς το Μπρασόβ μια πόλη των 400.000 κατοίκων, πανέμορφη, πλακόστρωτη και γεμάτη από εικόνες και μεγαλόπρεπα κτίρια του 18ου και 19ου αιώνα. Ξεχυθήκαμε στην κεντρική πλατεία για να απολαύσουμε ένα δροσερό παγωτό ή να ψωνίσουμε κι άλλα σουβενίρ. Το βράδυ γυρίσαμε στο ξενοδοχείο, εμπλουτισμένοι με γνώσεις και εμπειρίες, έτοιμοι για την αναχώρηση της επόμενης μέρας.

Προσωπικά το Βουκουρέστι θα μου μείνει για πάντα μια αξέχαστη, βιωματική, εκπαιδευτική εμπειρία, που πρόσθεσε στη φαρέτρα μου επιπλέον γνώσεις και πληροφορίες  για τον Βαλκανικό πολιτισμό, τους μύθους και τις παραδόσεις του. Η συγκεκριμένη τετραήμερη θα έχει πάντα μια ξεχωριστή θέση στη καρδιά μου, και πιστεύω πως δίκαια αποκαλούν την πρωτεύουσα της Ρουμανίας: «Το Παρίσι των Βαλκανίων».

                                                                      

Εμείς, όλοι οι μαθητές που ανήκουμε στην πολιτιστική ομάδα της Β’ Γυμνασίου, θα θέλαμε να ευχαριστήσουμε θερμότατα την Διευθύντρια του σχολειού μας κα Ηλιάδη Αμαλία  η όποια με την προθυμία και την συγκατάβαση της στάθηκε διπλά μας σε κάθε μας βήμα, στήριξε αυτήν μας την προσπάθεια,  πίστεψε σε αύτη, με αποτέλεσμα την υλοποίηση αυτής της πραγματικά αξέχαστης εκπαιδευτικής-πολιτιστικής εκδρομής. Ευχαριστούμε, επίσης, την κα Τσουμπέκου Σοφία, καθηγήτρια Αγγλικής, συντονίστρια του πολιτιστικού αυτού προγράμματος και αρχηγό της εκδρομής και τις συνοδούς καθηγήτριες κα Αναγνωστοπούλου Αθανασία, μαθηματικό, και κα Καμπλιώνη Αρετή, φιλόλογο για την άψογη διοργάνωση της εκδρομής και την ευκαιρία που μας έδωσαν σε τόσο νεαρή ηλικία να έρθουμε σε επαφή με τον πολιτισμό, την παράδοση και τους μύθους μιας άλλης ευρωπαϊκής χώρας.

Ευαγγελία Καλαμπάκα
Μέλος της πολιτιστικής ομάδας της Β τάξης του 9ου Γυμνασίου Τρικάλων

Παρακολουθείστε όμορφες στιγμές από το ταξίδι μας εδώ καθώς και μια “αποκαλυπτική” συνέντευξη για τον Κόμη Δράκουλα εδώ.

«Σχολείο & Οικογένεια: Συνοδοιπόροι και όχι αντίπαλοι»

Ενδιαφέρουσα ενημερωτική εκδήλωση με θέμα: “Σχολείο και Οικογένεια: Συνοδοιπόροι και όχι αντίπαλοι” πραγματοποιήθηκε στο Μουσείο Τσιτσάνη, την Πέμπτη 11-4-2024, σε συνεργασία του 3ου και 9ου Γυμνασίου Τρικάλων και των αντίστοιχων Συλλόγων Γονέων και Κηδεμόνων.

Εισηγητές ήταν: Η κα Γεωργία-Κων/ντία Καραγιάννη, Σύμβουλος Εκπαίδευσης, Παιδαγωγικά Υπεύθυνη των 3ου & 9ου Γυμνασίων Τρικάλων, με θέμα: “Οικογένεια και σχολείο: οικοδομώντας σχέσεις εμπιστοσύνης” και ο κ. Ευάγγελος-Βασίλειος Καταραχιάς, Αστυνόμος Α΄, Αξιωματικός της Υποδιεύθυνσης Ασφάλειας Τρικάλων, με θέμα: “Οι κίνδυνοι του διαδικτύου- παραβατικότητα ανηλίκων και ενδοσχολικός εκφοβισμός”.

Η εκδήλωση πραγματοποιήθηκε στα πλαίσια του άξονα αυτοαξιολόγησης της σχολικής μονάδας  «Σχολείο και Οικογένεια» και είχε ως στόχο την ενίσχυση των σχέσεων εκπαιδευτικών και γονέων. Ήταν μια πρωτοβουλία των υπευθύνων εκπαιδευτικών του αντίστοιχου άξονα αυτοαξιολόγησης των δυο σχολείων της κας Μαγαλιού Καλλιόπης, καθηγήτριας πληροφορικής  (ΠΕ86) του 3ου Γυμνάσιου και της κας Ντάνα Ειρήνης, χημικού (ΠΕ04.02) του 9ου Γυμνάσιου.

Καθημερινά γινόμαστε αποδέκτες γεγονότων-συμβάντων βίας και παραβατικότητας τόσο μεταξύ ενηλίκων  όσο και μεταξύ ανηλίκων. Το τελευταίο είναι ένα πάρα πολύ ανησυχητικό φαινόμενο καθώς διογκώνεται επικίνδυνα. Οι ανήλικοι αυτοί, οι μαθητές μας, αναλώνουν πολλές ώρες στο διαδίκτυο, πολλές φορές χωρίς την αντίστοιχη επίβλεψη από τους γονείς και οδηγούνται σε επικίνδυνα μονοπάτια.  Χρέος μας ως δάσκαλοι και ως γονείς είναι να κάνουμε ό,τι καλύτερο γι αυτά τα παιδιά. Γονείς και κηδεμόνες και συνάδελφοι εκπαιδευτικοί, όλοι μαζί, έχουμε κοινό όραμα την πρόοδο των παιδιών μας, αποτελώντας την αιτία αυτής της ενημερωτικής-επιμορφωτικής συνάντησης. Οι σχολικές μας κοινότητες του 3ου και του 9ου Γυμνασίου Τρικάλων, σε αρμονική σύμπραξη, καθημερινή επικοινωνία και επιτυχημένη συνέργεια, αποδεικνύουν τις σχέσεις εμπιστοσύνης και συνεργατικής σχολικής κουλτούρας που επικρατούν στα σχολεία μας, με συστηματική ανταλλαγή απόψεων και άμεση, απροκατάληπτη επικοινωνία μεταξύ γονέων και εκπαιδευτικών.

Ως εκπαιδευτικοί, λοιπόν, επιδιώκουμε ένα σχολείο ανοικτό στην κοινωνία, συμπεριληπτικό, που προσπαθεί για την αποτελεσματική συνεργασία και ουσιαστική επικοινωνία με τους γονείς  προς  επίτευξη των στόχων του κι όχι ένα σχολείο «φρούριο», με διαμάχη εξουσίας ανάμεσα στα δύο εμπλεκόμενα μέρη γονείς-εκπαιδευτικούς, πράγμα που αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση  για την ασφαλή ανάπτυξη της προσωπικότητας των παιδιών μας.

Σ΄ αυτή τη βάση οι δύο εισηγητές ανέλυσαν διεξοδικά τα πολύ σοβαρά θέματα που απασχολούν την εκπαιδευτική κοινότητα, τους γονείς και φυσικά τους μαθητές όλων των βαθμίδων και κατέδειξαν την σημασία της σχέσης σχολείου -οικογένειας. Στο τέλος οι εισηγητές δέχθηκαν τις απορίες του κοινού και απαντήθηκαν.

Η οικογένεια και το σχολικό περιβάλλον αποτελούν τα σημαντικότερα συστήματα στη ζωή των παιδιών. Πολύτιμη και σημαντική η σχέση τους, με αλληλοσυμπληρούμενους αλλά και διαφορετικούς ταυτόχρονα ρόλους. Η  σχέση αυτή οφείλει να είναι συνεχής και αποτελεσματική με ορθή οριοθέτηση καθηκόντων και θετική διάθεση, σε μια βάση κοινής πορείας για το καλό των παιδιών μας. Σχολείο και οικογένεια είναι συγκοινωνούντα δοχεία. Για να έχουμε ισόρροπη ανάπτυξη των παιδιών και να χτίσουμε τα θεμέλια της νέας γενιάς πάνω σε ανθρωπιστικές και δημοκρατικές αξίες οφείλουμε να έχουμε ανοιχτές τις διόδους επικοινωνίας.

Μαγαλιού Καλλιόπη, καθηγήτρια πληροφορικής (ΠΕ86) του 3ου Γυμνασίου και  Ντάνα Ειρήνη, χημικός (ΠΕ04.02) του 9ου Γυμνασίου.

Ηλιάδη Αμαλία, φιλόλογος-ιστορικός, Δ/ντρια 9ου Γυμνασίου Τρικάλων και  Κόκκαλης Θωμάς, Φυσικός ΠΕ04.01, Δ/ντής 3ου Γυμνασίου Τρικάλων

Παρακολουθείστε την εισήγηση της διευθύντριας κας Ηλιάδη εδώ και τους δικαιολογημένους προβληματισμούς της συντονίστριας κας Ντάνα εδώ.

Βιολογία: Αναπαράσταση κυττάρων

Την Τετάρτη 10/4/2024 στην αίθουσα του εργαστηρίου Φυσικών Επιστημών του σχολείου μας, παρουσία της  Δ/ντριας  κας Ηλιάδη Αμαλίας και εκπαιδευτικών, οι μαθητές και μαθήτριες της Α τάξης παρουσίασαν κατασκευές που αναπαριστούσαν φυτικά και ζωικά κύτταρα .Οι μαθητές εργάστηκαν στα σπίτια τους άλλοι μόνοι τους και άλλοι σε ομάδες.

Η φαντασία και τα έργα των μαθητών μας κατέπληξαν όλους γιατί τα παιδιά έφτιαξαν φυτικά και ζωικά κύτταρα με διάφορα υλικά όπως με πηλό, με πλαστελίνη, με φελιζόλ, με ψωμί, με κέικ προσπαθώντας να αναπαραστήσουν τα οργανίδια και τις δομές των κυττάρων όσο πιο πιστά μπορούσαν.

Στο τέλος, τους μαθητές τους περίμενε μια έκπληξη από την καθηγήτριά τους κα Γαρδίκα Μαρία, η οποία τους έφτιαξε δύο κέικ «κύτταρα» ένα φυτικό και ένα ζωικό χρησιμοποιώντας υλικά ζαχαροπλαστικής όπως: μαρμελάδα για το κυτταρόπλασμα, σοκολατάκια για πυρήνα, τρούφα σοκολάτας για ριβοσώματα, σοκολατάκια με πορτοκάλι  και μπισκότα για το σύμπλεγμα Golgi, ασημένια κουφέτα για το ενδοπλασματικό δίκτυο, γαλάζια τρούφα για το χυμοτόπιο, πράσινες καραμέλες για τους χλωροπλάστες, κόκκινη ζαχαρόπαστα για τα μιτοχόνδρια και πράσινη για το κυτταρικό τοίχωμα.

Τα δύο κέικ μοιράστηκαν στους μαθητές στο τέλος της εκδήλωσης.

Συγχαρητήρια από τη διευθύντρια του σχολείου δέχθηκαν η καθηγήτρια και ιδιαίτερα τα παιδιά που με χαρά συμμετείχαν σ΄ αυτή τη βιωματική και καινοτόμα δράση.